Το πικρό είναι μια από τις βασικές 5 γεύσεις που αναγνωρίζουμε μαζί με το ξινό, το γλυκό, το αλμυρό και το umami. Είναι επίσης το λιγότερο δημοφιλές και το πιο μυστηριώδες θα έλεγα. “-Είναι πικρό…”  δεν είναι από τις πιο κολακευτικές περιγραφές έτσι δεν είναι; Ακόμη και οι ίδιοι οι επιστήμονες ανησυχούν για την εξαφάνιση της πικρής γεύσης από το καθημερινό διαιτολόγιό μας κάτι το οποίο επηρεάζει την υγεία μας με τρόπους που δεν καταλαβαίνουμε.

Σύμφωνα με τον Ιπποκράτη η σωστή και ισορροπημένη διατροφή για βέλτιστη υγεία πρέπει να περιέχει το ξινό, το γλυκό, το αλμυρό και το πικρό σε ίσες ποσότητες, καθημερινά. Αν σκεφτούμε τι περιέχει το πιάτο μας, με δυσκολία θα βρούμε ένα πικρό τρόφιμο. Δυστυχώς είμαστε εθισμένοι κυρίως στο γλυκό και το αλμυρό που προέρχεται από αλάτι και ζάχαρη, δυο από τα πιο καταστροφικά συστατικά της διατροφής μας.

Τι προσφέρουν οι πικρές γεύσεις στον οργανισμό μας;

• Τα τρόφιμα με πικρή γεύση συνήθως εμπεριέχουν χαμηλά ποσοστά υδατανθράκων και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ξεκουράζεται το πάγκρεας από την υπερβολική ενασχόλησή του για την παραγωγή ινσουλίνης.

• Τα πικρά λαχανικά και χορταρικά βοηθούν να ενεργοποιηθούν τα πεπτικά υγρά του στομάχου και υποστηρίζουν την χώνεψη. Όσο καλύτερα χωνεύεται η τροφή τόσο καλύτερα μεταβολίζεται και τόσο περισσότερα θρεπτικά συστατικά απορροφούνται από τον οργανισμό μας λέει ο διαιτολόγος  Nicole Dube του Halifax, N.S.

• Οι πικρές γεύσεις βοηθούν στη σωστή και πιο “ξεκούραστη” λειτουργία του συκωτιού και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να γίνεται πιο σωστά η αυτόματη αποτοξίνωση του οργανισμού.

• Ενδυναμώνουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

• Έρχεται ισορροπία. Ακολουθώντας μια υγιεινή διατροφή πλούσια σε πικρά λαχανικά θα αρχίσεις να παρατηρήσεις ότι ο οργανισμός  λειτουργεί πιο ισορροπημένα και μειώνεται η όρεξη σου για πολύ γλυκές ή αλμυρές τροφές.

Πως μπορούμε να συμπεριλάβουμε τα πικρά λαχανικά στη διατροφή μας;

Ο χειμώνας έχει γήινες, γεμάτες, ίσως πιο ξινές και πικρές γεύσεις στα λαχανικά και τα φρούτα του.

Καρότο, ραπανάκι, μπρόκολο, λάχανο, κουνουπίδι, χόρτα του βουνού, kale, σπανάκι, ρόκα, παντζάρι…

Aν ψάχνεις για ένα δυναμωτικό και ισορροπημένο κυρίως γεύμα ή κάτι να συνοδεύσεις το κρέας ή το ψάρι σου, με την σαλάτα που προτείνουμε καλύπτεσαι και στις δυο περιπτώσεις.

-Με τα μπαχαρικά, τους σπόρους και τα δημητριακά που προτιμάς εσύ να τελειώσεις αυτή τη σαλάτα είμαι σίγουρη πως θα γίνει και εσένα η αγαπημένη σου και θα σε συντροφεύει κάθε χειμωνιάτικη μέρα που θέλεις να προσφέρεις κάτι υγιεινό στον εαυτό σου ή την οικογένειά σου.-

Υλικά

  • μπουκετάκια μπρόκολου
  • μπουκετάκια κουνουπιδιού
  • καρότο σε ροδέλες
  • ραπανάκια σε λεπτές ροδέλες
  • φύλλα σέλινου
  • φύλλα kale
  • μήλο
  • σπόρους chia, λιναρόσπορου, σουσαμιού
  • ελαιόλαδο,χυμό λεμονιού, αλάτι, πιπέρι, κουρκουμά

Για αρχή έπλυνα καλά με νερό τρεχούμενο όλα τα λαχανικά και τα άφησα να μείνουν λίγο στο ξύδι.

Στη συνέχεια τα έκοψα και τα έβαλα σε ένα μεγάλο μπολ. Έριξα τους σπόρους και σε ένα μπολ χτύπησα το ελαιόλαδο, το λεμόνι, τον κουρκουμά και το αλατοπίπερο και περιέχυσα την σαλάτα.

Εxtra Τips 

Το μήλο δίνει μια γλυκεία νότα στη σαλάτα. Μπορείς να προσθέσεις ρόδι ή μανταρίνι για ισορροπία στις γεύσεις.

⇒ Μπορείς να προσθέσεις τους ξηρούς καρπούς που προτιμάς

⇒ Μην φοβηθείς το ωμό μπρόκολο και κουνουπίδι. Προσφέρουν στη σαλάτα μια τραγανή υφή και η γεύση τους είναι σχεδόν ουδέτερη.

Τόλμα να βάλεις περισσότερα πικρά τρόφιμα στη ζωή σου. Η φύση τα δημιούργησε για κάποιο σπουδαίο λόγο και είναι ευκαιρία να τα δούμε με περισσότερη αγάπη!

 

sources:

www.unsplash.com

http://digg.com/2015/why-bitter-exists

http://www.onegreenplanet.org