Ακούγοντας την λέξη superfoods ή στα ελληνικά υπερτροφές, μας έρχονται στο νου τροφές υψηλής ποιότητας με αυξημένη συγκέντρωση θρεπτικών συστατικών, με υψηλή διατροφική αξία και πολλές βιταμίνες. Οι πιο συνηθισμένες υπερτροφές που ακούμε τα τελευταία χρόνια είναι: μύρτιλο ή blueberry, γκότζι μπέρι, σπόροι chia, ιπποφαές, σπιρουλίνα, καρύδια πεκάν και διάφορες άλλες που κατά κύριο λόγο παράγονται σε χώρες όπως η Βόρεια και Κεντρική Αμερική, η Κίνα, η Ρωσία κλπ. Η διάδοση των υπερτροφών στην Ελλάδα εξελίσσεται ραγδαία και μάλιστα δεν είναι λίγοι οι παραγωγοί που τόλμησαν να δημιουργήσουν στην Ελλάδα τις δικές του εναλλακτικές καλλιέργειες (επιδοτούμενες και από το κράτος).

Όμως δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στην χώρα μας, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, παράγουμε αντίστοιχες τροφές με υψηλή διατροφική αξία, που χαρίζουν ευεξία, μας δίνουν ενέργεια και θωρακίζουν την υγεία μας. Και πολύ σημαντικό, δίνουν γεύση στο τραπέζι μας! Εμείς ξεχωρίσαμε 11 από τις πιο σημαντικές υπερτροφές για να θυμηθούμε τους “θησαυρούς” ελληνικής παραγωγής και να τους δοκιμάσουμε πάλι!

Κρητικό Σταμναγκάθι

Mια άγρια ποικιλία ραδικιού, με σχετικά πικρή γεύση, από τα κύρια στοιχεία της Κρητικής κουζίνας. Πηγή διαιτητικών ινών, αντιοξειδοτικών ουσιών, πλούσιο σε σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο και βιταμίνες A, C, E και β-καροτένιο. Έχει τονωντική δράση, είναι διουρητικό και βοηθητικό στην αποτοξίνωση του συκωτιού. Έχει και ελαφρώς καθαρτικές ιδιότητες!

Μαστίχα Χίου

Η μαστίχα Χίου είναι μια φυσική ρητίνη που εξάγεται με ειδική μέθοδο από τον κορμό και τα κλαδιά του Μαστιχοφόρου Σκίνου (Pistacia lentiscus var.Chia), ενός αειθαλούς θάμνου που ευδοκιμεί μόνο στο νότιο και κεντρικό τμήμα της νήσου Χίου. Η μαστίχα, εκτός από την ωραία φυσική της γεύση και φρεσκάδα που αποδίδει, έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες ώστε να προστατεύει τη καρδιά μας. Μειώνει τα επίπεδα σακχάρου και χοληστερίνης στο αίμα, έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση, καθώς και αναλγητική, αντιβηχική, αφροδισιακή, στυπτική και διουρητική δράση.

Τραχανάς

Παρασκευάζεται από φρέσκο γάλα (αγελαδινό, πρόβειο ή κατσικίσιο) που έχει ξινίσει ελαφρώς και στην συνέχεια έχει προστεθεί σιτάρι. Υπάρχει ο ξινός (ο πιο δημοφιλής) και ο γλυκός τραχανάς. Και οι δύο πάντως είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες και συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του εντέρου μας. Οι γαλακτοβάκιλοι του ξινού γάλακτος έχουν ευεργετική δράση στο πεπτικό μας σύστημα και μάλιστα περιέχουν πρωτεΐνη, μαγνήσιο, σίδηρο, φώσφορο και ασβέστιο και έχει αντιοξειδωτική δράση.

Κρόκος Κοζάνης

Ή αλλιώς “Σαφράν” είναι αποτέλεσμα της φυσικής μετάλλαξης ενός φυτού που συνέβη πριν από πολλά χρόνια κυρίως σε περιοχές της Μεσογείου. Καλλιεργείται στην περιοχή Κρόκος της Κοζάνης, είναι αυτοφυής και τον συναντάμε και στις Κυκλάδες. Εκτός από τη νοστιμιά και το χρυσό χρώμα που χαρίζει στο φαγητό, περιέχει βιταμίνη Β12, λυκοπένιο, ζεαξανθίνη, α-β καροτένιο καθώς και βιταμίνη C, σίδηρο, κάλιο και μαγνήσιο και είναι γνωστό για την αντιγηραντική, αντιοξειδωτική και αντικαρκινική του δράση.

Ελιά και Ελαιόλαδο

Η ελιά καλλιεργείτο στο Αιγαίο από τα αρχαία ακόμα χρόνια. Το ελαιόλαδο, βασικό συστατικό της ελληνικής διατροφής, φημίζεται για τις ευεργετικές του ιδιότητες, τρώγεται ωμό ή μαγειρεμένο. Είναι ιδανικό για την καλή λειτουργία της καρδιά μας επειδή εμποδίζει τις θρομβώσεις και μειώνει την “κακή” χοληστερίνη. Ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, βοηθάει στην ανάπτυξη του κεντρικού νευρικού συστήματος και στην ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Κι αυτό, χάρη στα πολύτιμα αντιοξειδωτικά συστατικά του. Έχει αντικαρκινική και αντιγηραντική δράση

Ρίγανη

Γνωρίζατε ότι η ρίγανη είναι από τα βότανα που συναντάμε στην ελληνική φύση με την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C; Επίσης περιέχει ασβέστιο, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, σίδηρο, κάλιο, χαλκό και βιταμίνη Α. Μάλιστα το αιθέριο έλαιό της έχει αντιβιοτικές και αντισηπτικές ιδιότητες και χρησιμοποιείται ως φάρμακο στην γρίπη και στο κρυολόγημα αλλά και για την θεραπεία της ουλίτιδας και φλεγμονών του λαιμού. Και σίγουρα δεν ξέρατε ότι έχει μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δράση από τα μήλα, τα πορτοκάλια και τα βατόμουρα.

Παραδοσιακό Γιαούρτι

Το γιαούρτι που θυμόμαστε από τα παιδικά μας χρόνια, αυτό με την πέτσα στην επιφάνειά του φτιαγμένο από αγελαδινό ή πρόβειο γάλα είχε ανέκαθεν ξεχωριστή θέση στο ελληνικό τραπέζι. Περιέχει πολύτιμα βακτήρια που βοηθάνε τον πεπτικό σωλήνα. Χάρη στους γαλακτοβάκιλους, το γιαούρτι ενισχύει την πέψη και επιπλέον μας δίνει όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει το γάλα όπως πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λιπαρά, ασβέστιο, φώσφορο κ.α. και συστήνεται από τους ειδικούς για τα άτομα με δυσανεξία στην λακτόζη.

Κριθαρένια Παξιμάδια

Σήμα κατατεθέν της ελληνικής διατροφής από τα αρχαία χρόνια, έμπαιναν δυο φορές στην πυρά, δηλαδή στον φούρνο, αφού τότε δεν υπήρχαν ψυγεία ή συντηρητικά για να διατηρηθεί το ψωμί όσο το δυνατόν περισσότερο. Το κριθάρι ευδοκιμεί περισσότερο στο ελληνικό κλίμα από ότι το σιτάρι. Θεωρείται βασικό συστατικό μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής αφού περιέχει βιταμίνες όπως σελήνιο, κάλιο, ασβέστιο, φώσφορο, χρώμιο, βιταμίνες τους συμπλέγματος Β και είναι ιδανικό για την καλή λειτουργία του εντέρου και του συκωτιού. Αν δεν το γνωρίζατε, το κριθαρένιο παξιμάδι είναι ιδανικό για την μείωση της κυτταρίτιδας.

Μέλι

Η ιστορία του μελιού είχε πάντα ξεχωριστή θέση από την αρχαία ακόμα Ελλάδα. Στον μινωικό πολιτισμό αυτό αποδεικνύεται από τα αρχαιολογικά ευρήματα που απεικονίζουν μέλισσες. Και ο Ιπποκράτης συνιστούσε το μέλι στους ασθενής και όχι άδικα. Με περισσότερες από 180 θρεπτικές ουσίες, το μέλι  είναι προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας. Αποτελείται από 70-80% από σάκχαρα, κυρίως γλυκόζη και φρουκτόζη και έχει μεγάλη θρεπτική αξία, αφού απορροφάται άμεσα από τον ανθρώπινο οργανισμό (1 κουταλιά της σούπας μέλι αποδίδει στον οργανισμό 64 θερμίδες). Είναι εξαιρετική πηγή υδατανθράκων, αντιοξειδωτικών βιταμινών, ιχνοστοιχείων και μετάλλων που είναι απαραίτητα για την ισορροπία του οργανισμού. Ενδεικτικά, το μέλι ωφελεί την καρδιά και το κυκλοφορικό, καταπολεμά την αναιμία κυρίως στα παιδιά, βοηθάει στις στομαχοεντερικές παθήσεις, ενισχύει τις λειτουργίες του συκωτιού και είναι διουρητικό. Κι αν τώρα το καλοκαίρι πιείτε λίγο παραπάνω αλκοόλ, το μέλι απαλλάσσει γρηγορότερα τον οργανισμό από την μέθη, ειδικά αν συνδυαστεί με χυμό λεμονιού!

Φασκόμηλο

Οι Γάλλοι το αποκαλούν “Ελληνικό τσάι” και οι αρχαίοι Έλληνες το χρησιμοποιούσαν για την φροντίδα των πληγών ακόμα και για την αντιμετώπιση δαγκώματος φιδιού. Ένα προικισμένο βότανο που έχει αντικαταρροϊκές ιδιότητες (σε άσθμα, βρογχίτιδα, βήχα), αντιλοιμώδεις (σε γρίπη, ουλίτιδα, τσιμπήματα εντόμων), επουλωτικές και άλλες. Τονώνει το νευρικό σύστημα, αυξάνει την μνήμη, ενεργοποιεί την κυκλοφορία του αίματος  και έχει αντιοξειδωτική δράση. Δρα και ως καταπραϋντικό στους πόνους της περιόδου.

Σταφίδες

Μπορεί να είναι σχετικά μικρές και με λίγη σάρκα αλλά τα οφέλη τους για την υγεία μας είναι πολλά. Εκτός του ότι δίνουν ενέργεια, βοηθούν στην αντιμετώπιση της σιδηροπενικής αναιμίας, έχουν αντιοξειδωτική δράση, συμβάλλουν στην μείωση της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης. Οι διαιτητικές ίνες τους είναι περισσότερες από τα πιο πολλά φρούτα και διευκολύνουν την λειτουργία του εντέρου μας!

Επιστρέφουμε λοιπόν στις ελληνικές υπερτροφές και τους ανταποδίδουμε την αξία που τους ταιριάζει εντάσσοντάς τις στην καθημερινή μας διατροφή!

Καλό Καλοκαίρι!

 

 

 

Foto: @christiannkoepke

sources:

www.greece-is.com

http://istologio-gia-tin-diatro-i.webnode.gr/

http://www.onmed.gr/

http://www.stylecraze.com/

http://www.livestrong.com/

https://www.pinterest.com/